Pendahuluan
Kanak-kanak merupakan amanah Allah SWT dan kehadiran mereka dalam kehidupan keluarga sering menjadi sumber kebahagiaan serta cabaran. Dalam konteks ibadah dan interaksi sosial, persoalan tentang hukum berkaitan dengan kanak-kanak kerap menjadi perbahasan. Artikel ini bertujuan memberi penjelasan terperinci berkenaan hukum-hukum utama yang melibatkan kanak-kanak, khususnya dalam konteks ibadah seperti solat, kehadiran mereka di masjid, dan adab-adab yang perlu dipatuhi.
Hukum Air Liur dan Muntah Kanak-Kanak
Air liur dan muntah kanak-kanak sering menjadi kerisauan ibu bapa, terutama semasa menunaikan solat. Mengikut mazhab Syafie:
- Kanak-kanak yang hanya menyusu ibu: Air liur dan muntah mereka dianggap najis mukhaffafah (najis ringan). Jika terkena pakaian atau tubuh, ia boleh dibersihkan dengan mudah tanpa membatalkan solat, kecuali najis tersebut melebihi kadar tertentu.
- Kanak-kanak yang sudah makan makanan lain: Najis mereka sama seperti orang dewasa dan perlu dibersihkan mengikut kaedah syarak.
Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a. menyebut bahawa Baginda pernah bersolat dengan menggendong cucu-cucu Baginda, yang menunjukkan najis ringan tidak menghalang solat selama mana ia tidak jelas.
Hukum Air Kencing Kanak-Kanak
Air kencing kanak-kanak lelaki dan perempuan mempunyai cara pembersihan yang berbeza, seperti yang dijelaskan oleh Nabi SAW:
- Kanak-kanak lelaki yang belum makan makanan selain susu: Memadai dengan memercikkan air pada kawasan terkena kencing.
- Kanak-kanak perempuan atau lelaki yang sudah makan makanan lain: Perlu dibasuh kawasan tersebut hingga bersih.
Hadis ini menekankan aspek kemudahan yang diberikan kepada ibu bapa, namun tetap menjaga kebersihan sesuai dengan prinsip Islam.
Hukum Kanak-Kanak Belum Berkhitan
Persoalan tentang kanak-kanak yang belum berkhitan sering dibangkitkan dalam masyarakat. Ada yang beranggapan mereka membawa najis sehingga membatalkan solat atau merosakkan saf jemaah. Namun, jika diteliti:
- Tiada nas sahih yang menyebut kanak-kanak belum berkhitan membawa najis.
- Dalam hadis, Rasulullah SAW pernah membawa cucu Baginda, Hasan dan Husain, semasa solat. Hadis ini menunjukkan bahawa kanak-kanak kecil, sama ada berkhitan atau belum, tidak membatalkan solat atau merosakkan saf.
Imam Nawawi dalam Rawdah at-Talibin menjelaskan bahawa tubuh seseorang tidak dianggap najis hanya kerana ia menanggung najis yang tersembunyi seperti dalam kulup kanak-kanak belum berkhitan.
Hukum Menyentuh Kanak-Kanak Semasa Solat
Ramai ibu bapa, terutamanya ibu yang membawa anak kecil semasa solat, risau akan menyentuh anak mereka. Menurut ulama:
- Menyentuh anak kecil yang bersih atau memakai lampin tanpa najis zahir tidak membatalkan solat.
- Jika anak kecil menanggung najis (contohnya memakai lampin yang kotor), tetapi sentuhan tidak secara langsung, solat tetap sah.
Dalam Mughni al-Muhtaj, disebutkan bahawa menanggung anak kecil yang mempunyai najis tidak membatalkan solat, kecuali najis itu terkena langsung pada tubuh atau pakaian. Jika berlaku, ia hanya perlu dibersihkan tanpa perlu mengulangi wuduk.
Susunan Saf Kanak-Kanak dalam Solat Berjemaah
Salah satu persoalan yang sering timbul ialah di mana kanak-kanak perlu diletakkan dalam saf solat. Berdasarkan hadis Rasulullah SAW:
- Susunan saf yang ideal:
- Lelaki dewasa di saf pertama.
- Kanak-kanak di saf berikutnya.
- Wanita di saf belakang.
Hadis daripada Abdullah ibn Mas’ud menyebut:
“Hendaklah berdiri di belakangku orang yang baligh dan berakal, kemudian yang berikutnya.” (HR At-Tirmizi)
Namun, jika kanak-kanak tiba lebih awal dan mengambil tempat di saf depan, mereka tidak perlu dihalau ke belakang. Ini kerana hak saf adalah berdasarkan siapa yang hadir dahulu, selagi mereka berkelakuan baik.
Kanak-Kanak Di Masjid
Hukum membawa kanak-kanak ke masjid sering menjadi perdebatan, terutama apabila berlaku kekacauan atau bising. Pandangan Islam jelas dalam hal ini:
- Rasulullah SAW membenarkan kanak-kanak ke masjid, seperti yang disebut dalam hadis:
“Aku mendengar tangisan anak kecil dalam solat, maka aku mempercepatkan solat kerana aku tidak mahu menyusahkan ibunya.” (HR Bukhari dan Muslim) - Kehadiran kanak-kanak ke masjid juga sebahagian daripada pendidikan mereka dalam mencintai rumah Allah sejak kecil.
Namun, ibu bapa perlu bertanggungjawab memastikan anak-anak tidak mengganggu jemaah lain. Jika anak-anak terlalu kecil dan sukar dikawal, mungkin lebih baik solat di rumah dalam keadaan tertentu.
Adab & Tanggungjawab Ibu Bapa
Bagi ibu bapa yang membawa anak-anak ke masjid, beberapa perkara perlu diberi perhatian:
- Didik anak dengan adab masjid sejak kecil, seperti bercakap perlahan dan tidak bermain-main.
- Pastikan anak dalam keadaan bersih sebelum dibawa ke masjid.
- Pilih waktu solat yang sesuai, seperti solat yang tidak terlalu panjang, agar anak tidak terlalu gelisah.
Penutup
Islam adalah agama yang penuh dengan kasih sayang dan toleransi, terutamanya terhadap kanak-kanak. Kehadiran mereka dalam solat atau di masjid bukanlah satu gangguan jika diurus dengan baik, malah menjadi peluang untuk menanamkan nilai-nilai Islamiah sejak usia muda. Semoga artikel ini memberi pencerahan kepada ibu bapa dalam menangani persoalan hukum berkaitan kanak-kanak. Wallahu a’lam.